Wij zijn sociaal!

Volg ons op InstagramFacebook of LinkedIn. Of laat de algoritmes achterwege en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

/

Communiceren met jongeren, hoedoededa?

Als we communicatie voor kinderen en jongeren mogen vormgeven, doen we bij Buro Knal telkens een vreugdedansje! Elke doelgroep vraagt een eigen vorm van communicatie en ook voor jongeren is dat niet anders. Geen paniek, we gaan het hier niet hebben over tsjappen, kaulo of flexen.

Gelukkig zijn jongeren naast gebruikers van -voor ons- onbekende woorden ook erg visueel ingesteld. En daar weten wij dan weer wel het één en ‘t ander over! We lijsten hieronder een aantal tips op zodat jij er bij jouw aankomende campagne niet als een complete noob bij zit.

Let’s get visual

👎 Vermijd overmatig gebruik van tekst: Jongeren hebben over het algemeen een kortere aandachtsspanne (hello Youtube-generatie) en lezen niet graag lange lappen tekst. Beperk het gebruik van tekst in visuele communicatie en geef de voorkeur aan beelden en grafische elementen.

👍 Gebruik aantrekkelijke en levendige visuals: Jongeren worden aangetrokken door kleurrijke en levendige beelden. Gebruik daarom heldere en opvallende kleuren, aantrekkelijke afbeeldingen en grafische elementen die hun aandacht trekken.

Gebruik symbolen om je boodschap te versterken.

Less is more

👎 Vermijd complexe visuele elementen en ingewikkelde ontwerpen. Hoewel het belangrijk is om visuele aantrekkingskracht te creëren, is het ook essentieel om niet te veel visuele ruis toe te voegen. Overmatige grafische elementen of drukke ontwerpen kunnen de boodschap vertroebelen en afleiden van de kernpunten. Houd het met andere woorden vooral eenvoudig en duidelijk, zodat jongeren de boodschap snel kunnen begrijpen.

👍 En net daarom zijn iconen en symbolen heel dankbaar om in te zetten. Jongeren zijn vaak bekend met pictogrammen en symbolen die ze kennen van internet en sociale media. Onder het motto “Je moet het warm water niet uitvinden”: Gebruik deze iconen en symbolen om je boodschap te versterken en de visuele communicatie gemakkelijker te begrijpen.

Levendige en heldere kleuren vallen op en roepen emoties op.

Beken kleur!

Jongeren zijn over het algemeen aangetrokken tot levendige en heldere kleuren die opvallen en emoties oproepen.

Zo is rood 🔴 een krachtige en opvallende kleur die vaak wordt geassocieerd met passie, energie en opwinding en die je perfect kan inzetten om aandacht te trekken en om een gevoel van urgentie of actie aan te moedigen. Terwijl blauw 🔵 dan weer eerder een rustgevende en kalmerende kleur is die vaak wordt geassocieerd met vertrouwen, betrouwbaarheid en stabiliteit.

Groen 🟢  is een frisse en kalmerende kleur die vaak wordt geassocieerd met natuur, groei en harmonie. En geel 🟡 staat eerder voor geluk, optimisme en energie.

Roze 💗 is een zachte en romantische kleur die vaak in verband wordt gebracht met liefde, tederheid en zorgzaamheid. Terwijl oranje 🟠 dan weer meer geassocieerd wordt met creativiteit, enthousiasme en levendigheid.

Steek wat humor in je communicatie zo trek je de aandacht van jongeren.

Mag het wat inhoud hebben alstublieft?

👍 Jongeren reageren goed op verhalen en narratives die hen betrekken en emotioneel raken. Vertel je boodschap door middel van visuele verhalen. Steek er nog wat humor & grappige speelse elementen in en je hebt hun interesse gegarandeerd te pakken.

👎 Maar let op dat je niet in clichés vervalt! Kans dat je boodschap dat als onoprecht of saai overkomt, is groot. Probeer daarom originele visuele concepten en ideeën te gebruiken om hun interesse vast te houden.

👍 Zorg ervoor dat je visuals inclusief en divers zijn, rekening houdend met verschillende achtergronden en identiteiten. Vermijd stereotype beelden die jongeren kunnen beledigen of generaliseren.

Wij zijn sociaal hoor!

Dat de jeugd van tegenwoordig veel tijd doorbrengt achter een scherm, moeten we je niet vertellen. Wil je hen bereiken, kan je dus ook niet anders dan je te begeven in de wondere wereld van sociale media. TikTok en Youtube zijn de meest populaire kanalen bij jongeren en ze bieden veel mogelijkheden om visueel te communiceren.

Helaas pindakaas evolueren de trends op social media even snel als dat zij van onderbroek wisselen. Het is dus iets wat je best continue opvolgt, maar omdat we weten dat dat niet altijd haalbaar is, alvast deze duurzame tips:

👍 Steek er wat humor in. Als je je boodschap met een kwinkslag kan brengen, heb je meer kans dat het opvalt en blijft plakken. Denk aan memes en humoristische video’s.

👍 Jongeren verwachten betrokken te worden bij de inhoud die ze consumeren. Interactieve content is erg populair: quizzes, polls, challenges, games, … Dit soort content moedigt jongeren aan om deel te nemen en hun eigen bijdrage te leveren.

👍 Ook jongeren zijn gevoelig voor authenticiteit en willen zich kunnen identificeren met de merken en boodschappen die ze te zien krijgen. Merken die oprechte en authentieke inhoud leveren, worden vaak beter ontvangen door jongeren. Jongeren leven in een diverse samenleving. Ze verwachten dan ook dat je boodschap die diversiteit weerspiegelt. Ze hebben daarnaast ook vaak een sterk gevoel van maatschappelijke betrokkenheid en kunnen reageren op inhoud die betrekking heeft op sociale, politieke of milieu kwesties. Het is belangrijk om inhoud te delen die een positieve boodschap overbrengt en de betrokkenheid van jongeren bij sociale kwesties aanmoedigt.

Wil je ontdekken welke positieve boodschappen wij al hebben mogen omzetten naar visuele communicatie? Klik dan even door naar ons portfolio en filter op “kids”. 

Deel dit artikel via

Getriggerd om samen te werken?
Vraag een kennismaking aan via

0499 32 68 55 (Anneleen)
0485 46 12 64 (Sofie)

Wij zijn sociaal!

Volg ons via Facebook, Instagram. Of laat de algoritmes achterwege, schrijf je hier in op onze nieuwsbrief en krijg onze schrijfsels rechtstreeks in je inbox.