
14.12.2022
De laatste van het jaar…
De laatste nieuwsbrief van het jaar… Dan kunnen we niet anders dan even terugblikken op 2022 en vooruit kijken naar 2023.
We vinden het immers belangrijk om te blijven groeien met Buro Knal en dan bedoelen we niet persé op vlak van aantal projecten of omzet. Het zit ‘m meer in “Past ons bedrijf nog bij ons?” of “Wat willen we het komende jaar optimaliseren?”. Kleine stappen, niks té groots, maar wel steeds vooruit. Zodat wij elk jaar opnieuw met evenveel enthousiasme voor jou aan de slag kunnen gaan! En dan volgen die cijfers vanzelf wel…
Wil je toch weten welke projecten we in 2022 mochten realiseren?
Check dan hier onze #buroknalwrapped!
Onze highlights van 2022
- 🍭 We komen terug wat meer buiten! De laatste jaren zaten we te vaak elk op ons eigen eiland te werken en te ontwerpen (ook wel een beetje dankzij Corona uiteraard), maar in plaats van ons te laten inspireren door Pinterest, gaan we weer meer op uitstap naar musea, conferenties, … Blijkt ook dat onze ideeën het best beginnen te stromen bij een lekker ontbijtje of een goeie cocktail! 🤔😁 En we ontdekten The Co.Lab, een coworkspace vol creatievelingen in Mechelen. We waren onmiddellijk verkocht dus dat wordt de plek waar we **weer meer samen gaan werken** aan onze projecten!
- 🍭 Geertrui van Team Jeanne werd onze vaste sparring partner voor onze content op sociale media en de nieuwsbrief. Door onze krachten te bundelen zijn we consistent én consequent zichtbaar: we denken samen na over de content voor de komende maanden, zij maakt de planning en schrijft te teksten, wij voorzien de visuals. Teamwork makes the dream work!
- 🍭 Daarnaast werkten we ook veel samen met andere grafische vormgevers. Zo trekken we het ontwerpproces open en komen we tot veel straffere ontwerpen. Een stevige oefening om verschillende werkwijzes op dezelfde lijn te krijgen, maar zo leerrijk!
- 🍭 En als laatste het immer aanhoudende leerproces: neen zeggen tegen projecten die niet in ons kraam passen of waarbij we voelen dat we niet de juiste partner zouden zijn voor de opdrachtgever. Dat blijft moeilijk, maar zo noodzakelijk omdat we nog volmondiger ja willen zeggen op die projecten waar we helemaal warm van lopen!

Onze goede voornemens voor 2023:
De highlights van 2022 continueren we graag in het volgende jaar, maar we gaan graag een stapje verder.
💥 Daarom breiden we de werking met Geertrui en zal ze naast onze content creatie ook een toeziend ook houden op onze strategische doelstellingen. Zo blijven we ook daar on track!
💥 Samen met haar nemen we onze werking in detail onder de loep: zowel de cijfertjes als onze processen. Wat kan efficiënter? Waar kunnen we nog automatiseren? Welk type project kost het meeste tijd en geld? We willen dat allemaal eens goed in kaart brengen zodat alles nog vlotter gaat lopen en er meer tijd over blijft om ècht creatief te zijn.
💥 We gaven de aanzet al in 2022, maar ook naar volgend jaar toe blijven we focussen op ons team. We willen daar een stevige basis vormen: samen brainstormen, samen inspiratie opdoen of gewoon samen leuke dingen doen.
💥 Ook in het naar buiten komen gaan we next level: we willen meer fysiek samenzitten met onze klanten. Zo werken we momenteel met 3 designers + 1 projectleider aan een logodesign voor de Brusselse bibliotheken. Bij de meetings zijn alle 20 bibliotheken aanwezig! Dit is zo’n boeiend leerproces omdat dit ons uitdaagt om goed na te denken over hoe je een design presenteert en hoe je het proces toont. Graag nog meer van dat!
Mededeling van algemeen nut
Buro Knal sluit de deuren tussen 24 december en 8 januari. We wensen jou bij deze alvast graag fijne feestdagen en een goed begin voor 2023!
Vraag voor jou
Ieder jaar storten we een deel van onze winst aan een goed doel en dit jaar kijken we daarvoor naar jou. We zoeken een lokaal initiatief dat een extra steuntje in de rug verdient. We steunen het liefst initiatieven die zich inzetten voor behoud van de natuur of kinderen in kansarmoede. Ken jij zo’n initiatief? Stuur ons dan gerust een mailtje. De wereldverbeteraar in ons dankt u! 🙏

09.09.2022
Klaar voor een Buro Knal-beleving?
Bij een samenwerking met Buro Knal, krijg je niet alleen een grafisch ontwerp als resultaat. We nemen je doorheen het volledige proces bij de hand en managen het hele project. Zo heb jij enkel input en feedback te geven en mag je het ontwerpwerk en de planning volledig aan ons overlaten.
STAP 1: het kennismakingsgesprek
Elke vraag tot samenwerking starten we met een online kennismakingsgesprek. Zo kunnen wij dieper ingaan op jouw vraag en ook al gericht advies geven. We stellen vragen over het project in al zijn fases, dus vragen ook al hoe/waar je de flyers wil verspreiden, op welke kanalen je actief bent, wat voor soort drukwerk je wil, … We stoppen dus niet bij jouw initiële vraag, maar denken meteen mee over het totaalplaatje.
STAP 2: het samenwerkingsvoorstel
We hebben veel werk gestoken in een basisdocument dat alle verschillende stappen van een project bevat en een template met al onze prijzen. Zo hebben we één keer goed moeten nadenken over de beste opbouw en hebben we nu heel snel resultaat. Want afhankelijk van de vraag knippen en plakken we dan een samenwerkingsvoorstel op maat. Iets met practice what you preach 😉
Gebaseerd op het kennismakingsgesprek ontvang je van ons dan ook een uitgebreide pdf van 50 pagina’s met daarin onze bureauvoorstelling, portfolio, plan van aanpak met timing, offerte met prijzen en enkele referentieprojecten die we passend vinden bij jouw vraag.
STAP 3: de samenwerking
Als we een go krijgen om samen aan de slag te gaan, wordt Sofie of Anneleen jouw projectleider. Zo heb je één duidelijk aanspreekpunt voor het gehele project. Je krijgt meteen ook een duidelijke timing met daarin wanneer je de ontwerpen mag verwachten, wanneer en hoe je feedback mag geven, enz. Zijden we al dat we je bij de hand nemen?
We starten sowieso met de opmaak van een moodboard dat we nadien bespreken in een videocall. Uit het kennismakingsgesprek hebben we al heel wat input gehaald over de gewenste stijl, dus kunnen we gericht te werk gaan, maar toch alle registers open trekken om tot een origineel ontwerp te komen.
Nadien mag je het eerste ontwerp verwachten: bij een brochure gaat dat over enkele uitgewerkte spreads, bij een logo hebben we verschillende pistes uitgewerkt en krijg je daar een selectie van. Aan jou om feedback te geven in de videocall die volgt.
In de 2 ontwerprondes die volgen finetunen we het ontwerp en zorgen we dat alle puntjes op de i staan. De communicatie verloopt hier via mail.
STAP 5: de oplevering
We leveren de nodige bestanden aan, zowel voor web als print. We verzorgen eventueel het contact met de drukkerij en geven advies over druktechniek en het juiste papier. Daarnaast voorzien we ook templates voor Canva en videotutorials om zelf aan de slag te gaan met jouw huisstijl.
STAP 4: de nazorg
We horen graag hoe het project onthaald werd of het evenement verlopen is. Keep us posted!

Project in de kijker!
“Het dossier van mij is van mij” is een brochure die we ontwikkelden op vraag van Artevelde Hogeschool. Zij deden uitgebreid onderzoek naar de beleving van jongeren, ouders en hulpverleners bij de uitoefening van hun recht op dossier in contacten en begeleiding in de jeugdhulpverlening.
Een stevig onderwerp dat in een behapbare en luchtige brochure mocht gegoten worden die uitnodigt om te lezen. Het resultaat kan je hier bekijken. We beeldden thema’s als dialoog, participatie, vraagstelling, complexiteit, doelverschuiving, ongelijkheid en eigenaarschap uit aan de hand van abstracte vormen die tot leven komen. De iconen breken de tekst en maken de brochure toegankelijk, zonder het geheel kinderlijk te maken.

12.07.2022
Goei afspraken maken goei vrienden!
We vallen even meteen met de deur in huis, want als je samenwerkt met Buro Knal dan maken wij er een punt van dat alles vlot en strak verloopt. En dat doen we al nog voor we samen aan de slag gaan. Goei afspraken, maken goei vrienden, ni waar?!
Stel, je wil samenwerken om je campagne vorm te geven. Top! Dan heb je best het één en ‘t ander op een rijtje om een concreet samenwerkingsvoorstel van ons te krijgen.
Geen stress, wij lijsten het graag even voor je op zodat jij er niet meer over moet nadenken 👇
MUST HAVES
- Wat is je doelgroep? Tot wie richt de campagne zich?
- Wat moet het eindproduct uitstralen? Welke boodschap wil je meegeven? 👉 Informatief, speels, humoristisch, laagdrempelig, …
- Wat moet er ontwikkeld worden? Affiche, flyer, website, social media posts, … 👉 Indien dit nog niet duidelijk is kunnen we natuurlijk zelf een voorstel doen a.d.h.v. je doelgroep en je boodschap.
- Moeten er illustraties, abstracte grafische elementen of foto’s worden aangemaakt?
- Voorzien we copywriting? Een marketingplan? Nog iets anders?
- Wordt het digitaal of als drukwerk verspreid?
- En uiteraard: Wat is de deadline?
NICE TO HAVES
- De gunningscriteria. 👉 Dat weten we graag, want als er teveel punten enkel op prijs staan, is het geen match. #sorrynotsorry
- Aan hoeveel bureaus is er een voorstel opgevraagd?
- Hoe gaat de communicatie tijdens het project verlopen? Is er één contactpersoon die het project trekt of wordt je volledige team betrokken?
- Wat is een realistische termijn voor jou om feedback te geven?
- Voorbeelden van campagnes/vormgeving die je geslaagd vindt en die zouden kunnen passen bij de opdracht.

Als jij dat allemaal flink hebt voorzien, gaan wij met veel enthousiasme voor jou aan de slag en mag je je aan een uitgebreid (digitaal) samenwerkingsvoorstel verwachten van wel 50 bladzijden. Jup, dat is een stevige klepper, maar zoals het Buro Knal betaamt, is dat vlot en leesbaar vormgegeven en bevat het alle info die jij nodig hebt: onze bureauvoorstelling, portfolio, plan van aanpak met timing, prijsofferte en enkele referentieprojecten.

Project in de kijker!
Amai! wil burgers betrekken bij de ontwikkeling van artificiële intelligentie. Op een laagdrempelige manier gaan zij aan de slag met actuele thema’s zoals klimaat & milieu, mobiliteit, gezondheid en werk.
Laat dat dan ook net de kracht zijn van het bordspel dat Pili pili games voor hen ontwikkelde en wij mochten vormgeven: 174 kaarten en het spelregelboekje werden mooi gebundeld in een speldoos op maat. Het werd een boeiende samenwerking die ons uitdaagde en vooral enorm inspireerde. Hoe we dat concreet aanpakten kan je hier bekijken.

09.06.2022
Hoe zit het met uw knaldrang?
Buro Knal, dat is Atelier per Twee, maar dan straffer. En dat menen we ook. Wij zijn nog steeds Anneleen & Sofie, maar dan dus… straffer! Ja, wij durven dat van onszelf zeggen, want sinds de oprichting van Atelier per Twee zijn er 10 jaar verstreken en hebben we logo’s, huisstijlen, brochures, websites, … ontworpen voor meer dan 285 klanten. En dat is niet niks.
Hoog tijd dus om al die expertise nog meer in te zetten voor jouw communicatie en dat doen we niet meer alleen: We schaarden een collectief van experten achter ons en Buro Knal zag het levenslicht!
- Nood aan een resultaatgerichte communicatie- en marketingstrategie? Kristien is your woman!
- Eerder iemand nodig die jouw zoektocht naar de juiste communicatie in goede banen leidt? Brainstorm- en procesbegeleider Geertrui staat voor je klaar.
- Na je volledige (re)branding nood aan grafische opvolging? Joke en Robin zorgen ervoor dat alle afgeleiden in jouw huisstijl ontwikkeld worden.
- Foto’s nodig voor je website, brochure of sociale media? Onze huisfotograaf Nena heeft dat in een wip geklikt!
- Heldere en klantgericht copy nodig voor je brochure of eerder SEO-friendly teksten voor je website? Allemaal een kolfje naar de hand van Delphine.

Zo zetten we ons collectief afgelopen maanden aan het werk voor Impact Factory, een creatieve broedplaats voor circulair ondernemerschap en circulaire initiatieven in Mechelen.
De campagne is nog in volle opbouw, maar de meerwaarde die Buro Knal voor hen kon bieden, kan je hier lezen.
Mogen wij onze troepen ook eens loslaten op jouw communicatie? Stuur ons zeker een mailtje! We zijn momenteel onze planning voor de zomer en het najaar aan ‘t opmaken, dus wacht niet te lang.