Een Buro Knal make-a-thon
Ooit al van Make a Mark gehoord? Dat is een wereldwijd initiatief waarbij vormgevers, communicatiestrategen, webdesigners, enz. een dag bij elkaar gebracht worden om hun skills belangeloos in te zetten voor een social profit organisatie. Ook in Brussel vind zo’n jaarlijkse Make a Mark plaats. Wij gingen ‘s avonds kijken naar de resultaten en zagen communicatiecampagnes, brandings, websites, … die ons versteld deden staan en ons inspireerden om dit zelf met ons team ook eens te proberen.
Just for fun en om eens zelf te ervaren welke resultaat zo’n proces zou opleveren. De insteek van die dag was vooral om onze eigen creativiteit te laten vloeien en ook wel om te onderzoeken wat het zou geven als we ons eens met 4 ongestoord op één project storten.
We hadden dus niet meteen de ambitie om ook echt iets op te leveren aan een klant, maar kozen er toch voor om een Mechels icoon als fictieve opdrachtgever in te schakelen.
We deden dus de nodige research, leefden ons in in wat ze zouden kunnen verwachten en zetten ons een dag bij elkaar in FabRik, nog zo’n fijne Mechelse plek.
Make-a-thon-gewijs doorliepen we het proces om hen te voorzien van een spiksplinternieuwe huisstijl. In het begin was dat wel even zoeken, want dit was een manier van werken die voor ons allemaal nieuw was. We hadden het proces vastgelegd, zodat de vrijblijvendheid eruit bleef en de vaart erin.
We startten met een rondje logo maken: Elk van ons kreeg 20 minuten om aan een logo te werken en dan schoven we door en werkte je dus verder op wat je voorganger(s) gemaakt hadden. We eindigden na een uur met 4 pistes waar iedereen aan gewerkt had. Eerste win van de dag: Elk ontwerp stond opvallend verder dan als we individueel aan een logo zouden gewerkt hebben 👍
We kozen democratisch 1 logo uit waar we verder op zouden werken. Anneleen en Joke gingen aan de slag om dat logo te verfijnen en creëerden enkele bijhorende iconen. Sofie ontwierp enkele templates voor social media en Robin ontwierp een flyer/affiche en een totebag.
Op het einde van de rit hadden we een logo met uitgebreide huisstijl waar we met 4 echt trots op zijn. We waren zelf verbaasd van het resultaat. We hadden uiteraard al in eerdere projecten samen gewerkt, maar nooit eerder een dag samen in één ruimte. Full focus. Absoluut voor herhaling vatbaar!
We sloten de dag af met een aperitief -aja- en praatten nog wat na: “een boost voor m”n zelfvertrouwen”, “heel blij met het resultaat”, … Iedereen was duidelijk content.
We willen deze werkwijze nu ook toepassen op grote(re) projecten, dus heb je een nieuwe branding op de planning staan, stuur dan gerust een mailtje naar hallo@buroknal.be en dan zetten we ons hele team graag aan het werk.
Daarnaast spelen met het idee om dit jaarlijks te organiseren voor een Mechelse non-profit. Want hoe cool zou het zijn als zij door onze make-a-thon zichtbaarder kunnen zijn en dus meer verschil kunnen maken? Helemaal in lijn met onze missie: beken kleur en maak impact! De oproep hiervoor komt er later aan. Schrijf je dus zeker in voor onze nieuwsbrief als je deze niet wil missen!