Wat wij leerden van de Brusselse Bibliotheken
Afgelopen maanden mochten we onze tanden zetten in de ontwikkeling van een nieuw logo voor de Brusselse bibliotheken en nadien mochten we dat vervolledigen met een nieuwe huisstijl.
Dat is niet enkel een project waar we trots op zijn, maar ook zo’n project waar we veel uit geleerd hebben. Want ja, 20 afgevaardigden van 20 bibliotheken van 19 Brusselse gemeenten met elk hun eigen smaak, karakter en visie op 1 lijn krijgen… dat is niet voor watjes!
We delen onze geleerde lessen graag met jou.
1. Vertel je verhaal.
Nooit eerder moesten we onze ontwerpen voorleggen in vergaderingen met 20 aanwezigen. Dat was uitdagend, want iedereen heeft een mening. We leerden dat het net daarom heel goed werkt om hen mee te nemen in je ontwerpproces.
- Waarom kies je voor optie A en is optie B minder geschikt?
- Wat wil je visueel vertellen met deze vorm of die combinatie?
We luisterden heel erg goed naar de woorden die ze zelf gebruikten en namen deze ook mee in de opbouw van ons verhaal. Op die manier was er meer aansluiting bij hun vraag en creëerden we meer gedragenheid voor het ontwerp.
Waar we vroeger meteen het eindresultaat toonden, bouwen we dus nu het verhaal beter op. We vertrekken vanuit de vraag met de letterlijke bewoordingen van de klant om van daaruit te tonen hoe wij dat visueel vertalen. We nemen hen mee in dat ontwerpproces, tonen de alternatieven en duiden waarom deze niet werken om te eindigen met het finale voorstel.
We leerden ook om tussen het presenteren door feedbackmomenten in te bouwen. Zo heeft de klant de kans om gerichter feedback te geven en komt niet alles tegelijk.
2. Wij zijn grafisch vormgevers, geen procesbegeleiders.
Maar evengoed geen bakkers, fotografen of metsers. Ons punt is: het is oké om bij je expertise te blijven en andere verantwoordelijkheden terug bij de klant te leggen of iemand extern in te schakelen. Als je voelt dat het schuurt, kaart het dan aan en zoek samen met je klant een oplossing.
3. Écht samenwerken is een absolute meerwaarde
Uiteraard werken we binnen Buro Knal vaak samen, maar dat gaat meestal over wie neemt welk deel van het proces op zich.
Het logo ontwerp voor de Brusselse Bibliotheken werd een dans tussen Anneleen, Joke en Elke. Drie Buro Knal ontwerpers met elk hun eigen stijl en hun manier van werken. Ze gingen parallel aan de slag en brachten elk een eerste voorstel aan tafel. En cours de route gaven ze elkaar feedback en daagden ze elkaar uit om er eens anders naar te kijken. Door die verscheidenheid toe te laten, til je het ontwerpproces tot een hoger niveau. En zoals wel vaker gebeurt, werd het uiteindelijke logo een combinatie van de drie voorstellen.
4. Leergeld is ook geld.
Bij sommige projecten -en dit was er ook zo een- permitteren we het ons om over budget gaan. We voelen dan aan dat we next level willen en kunnen gaan ook al weten we dat we er dan financieel niet de beste zaak mee doen. Dan wordt dat project een investering in de groei van Buro Knal: dit project staat mooi in onze portfolio, we hebben ons netwerk uitgebreid en we hebben een nieuwe manier van presenteren ontwikkeld die al vruchten heeft afgeworpen bij andere klanten. Dat is dus ook 3x win!
5. Afbakenen mag
Puntje 4 wil natuurlijk niet zeggen dat je enthousiasme met je aan de haal mag gaan! We hebben ook echt wel weer geleerd dat we nog meer mogen afbakenen. Al zit dat op 2 vlakken:
- Extra’s die niet gevraagd waren in de offerte moeten we er niet alsnog bijnemen omdat dat nu eenmaal een goed idee is en wij er enthousiast van worden.
- We mogen nog meer afbakenen hoe de huisstijl wel of niet toegepast mag worden. Bij de Brusselse Bibliotheken wordt de huisstijl uiteindelijk door en voor een grote groep mensen gebruikt. Om er dan voor te zorgen dat hij geen eigen leven gaat leiden, hadden we nog strenger mogen zijn.